Når en bil er blevet så gammel eller slidt, at det ikke længere kan betale sig at reparere den, skal den skrottes på en lovlig måde. Processen er enkel, men der er nogle ting, du skal være opmærksom på.

Innehållsförteckning
1. Find et godkendt autoophug
Det er kun godkendte autoophuggere (også kaldet autoophugningsvirksomheder eller skrotforhandlere), der må tage imod biler til skrotning. Du kan finde en liste på din kommunes hjemmeside eller på Miljøstyrelsens side over godkendte behandlingsanlæg.
2. Afmeld bilen hos Motorstyrelsen
Bilen skal afmeldes i Motorregistret (DMR). Dette sker automatisk, hvis du afleverer nummerpladerne til Motorstyrelsen eller et motorkontor. Mange autoophuggere kan også klare det for dig. Husk, at forsikringen og vægtafgiften først stopper, når bilen er afmeldt.
3. Udfyld en skrotningsattest
Når bilen afleveres, skal der udfyldes en skrotningsattest. Her skriver du og ophuggeren under på, at bilen afleveres til skrot. Attesten sendes derefter elektronisk til Motorstyrelsen.
4. Få skrotningspræmien udbetalt
Som bilejer har du ret til en skrotningspræmie (et kontant beløb for at aflevere bilen til korrekt skrotning). Præmien bliver udbetalt, når alt er registreret korrekt. Læs mere på Borger.dk.
5. Fjern personlige ejendele
Husk at tømme bilen for personlige ting, GPS, solbriller, børnesæder og andet udstyr, inden du afleverer den. Når først bilen er afleveret, får du som regel ikke adgang til den igen.
Gode råd
- Tjek at ophuggeren er miljøgodkendt – ellers får du ingen skrotningspræmie.
- Gem kvitteringer og dokumentation, indtil præmien er udbetalt.
- Overvej at afmontere ekstraudstyr, du vil genbruge eller sælge, inden bilen afleveres.
Hvis bilen går i stykker på vejen
Det kan være både ubehageligt og stressende, hvis bilen pludselig bryder sammen på vejen. Uanset om det skyldes motorproblemer, punktering eller elektroniske fejl, er det vigtigt at handle roligt og korrekt.
1. Tænk på sikkerheden først
- Tænd katastrofeblinket med det samme, så andre trafikanter bliver advaret.
- Træk bilen ind til siden, hvis det kan gøres sikkert, fx ind på nødsporet på motorvejen eller ind til rabatten på en landevej. Kan bilen ikke flyttes, så forlad den hurtigt og stå et sikkert sted.
- Opsæt advarselstrekanten ca. 50 meter bag bilen (på motorvej 100-150 meter), så bilister bagfra får tid til at reagere.
- Forlad aldrig bilen stående i vejbanen – gå ud af bilen og placer dig og eventuelle passagerer bag autoværn eller på et sikkert område væk fra trafikken.
2. Kontakt vejhjælp
Når du og dine passagerer er i sikkerhed, er næste skridt at få hjælp:
- Mange bilejere har vejhjælp inkluderet i deres forsikring eller gennem et bilklubmedlemskab.
- Har du ikke en aftale, kan du altid ringe efter akut vejhjælp hos en selvstændig udbyder, fx Assist24, der kan tilbyde både bugsering og starthjælp.
- Assistancen kan enten få bilen køreklar på stedet (fx ved punktering, tomt batteri eller mindre fejl) eller sørge for bugsering til et værksted.
3. Praktiske ting, du skal huske
- Forsikring og dækning: Tjek hvordan du er dækket – nogle vejhjælpsordninger dækker kun i Danmark, mens andre også gælder i udlandet.
- Personlige ejendele: Sørg for at tage værdigenstande og vigtige papirer med dig, hvis bilen skal bugseres til et værksted.
- Dokumentation: Tag evt. billeder af bilen, hvis der er sket skade, så du har dokumentation til forsikringsselskabet.
4. Hvad hvis bilen ikke kan reddes?
Hvis vejhjælpen vurderer, at bilen ikke kan repareres økonomisk forsvarligt, kan den enten køres direkte til et værksted for endelig vurdering eller til et godkendt autoophug. I så fald kan du følge trinnene i guiden ovenfor for at skrotte bilen og få udbetalt skrotningspræmien.
Hvornår skal bilen skrottes?
En bil bør typisk skrottes, når den ikke længere kan køre lovligt eller sikkert på vejen, og når det økonomisk ikke giver mening at reparere den. Hvis bilen ikke kan gå gennem det periodiske syn uden omfattende og dyre reparationer, eller hvis værkstedsregningerne overstiger bilens reelle værdi på markedet for brugte biler, er det et klart tegn på, at den nærmer sig enden af sin levetid.
Det samme gælder, hvis bilen er blevet så gammel og slidt, at den ofte bryder sammen, eller hvis rust og andre alvorlige skader gør den usikker at køre i. I disse tilfælde vil det som regel være bedre at skrotte bilen og modtage en skrotningspræmie frem for at bruge penge på yderligere reparationer.